IMG_1484

Sådan gør jeg “on location”

Når jeg laver billeder på location – dvs. udenfor studiet – arbejder jeg tit ud fra en simpel fremgangsmåde. Denne fremgangsmåde gør, at jeg hurtigt kan komme i gang med at lave billeder og at shootet ikke bliver kaotisk og uoverskueligt.
Med udgangspunkt i en tur til Bispebjerg kirkegård, vil jeg lave en hurtig gennemgang af hvordan jeg (som regel) arbejder på location.

Trin 1: Komposition

Det første jeg gør, er at finde kompositionen. Jeg starter med at finde ud af, hvad der skal være med i billedet og hvad der ikke skal være med i billedet. Her er det meget vigtigt, at være opmærksom på baggrunden: hvis der f.eks. er et skilt med skrigende rød tekst, vil det fjerne opmærksomheden fra det vigtige i billedet, der som regel er i forgrunden. Tit bruger jeg modellen til at dække for uønskede ting i baggrunden.
Lysets retning er også meget vigtig mht. kompositionen. Som regel sørger jeg for, at modellen har solen i ryggen, så han/hun ikke bliver blændet og ikke kan åbne øjnene. Hvis modellen ikke kan stå med solen i ryggen, da det vil ødelægge kompostionen, prøver jeg at placere ham/hende i skyggen. Det kan f.eks. være ved siden af et træ eller en bygning.
Der er mange andre faktorer der gør sig gældende, når det drejer sig om komposition og det er noget der kræver øvelse. Når først man har gjort det tilpas mange gange, lærer man hvorhen man skal pege kameraet.

I dette tilfælde er jeg på Bispebjerg Kirkegård med model Sidsel Sorgenfri. Kompositionen er allerede bestemt, da jeg netop er på kirkegården for at fotografere alléen med de blomstrende kirsebærtræer. Den eneste valgmulighed er, om jeg vil fotografere i den ene eller anden ende af alléen – jeg valgte den ende med mindst trafik.
Som det fremgår af billedet, er der mange forstyrrende elementer i baggrunden. Desværre er det ikke noget jeg kan gøre noget ved, da jeg ikke kan ændre min komposition og heller ikke kan afspærre området. Jeg ved, at jeg desværre må bide i det sure æble og rydde op i baggrunden bagefter i Photoshop.

Trin 2: Eksponering

Næste trin er eksponering – som igen foregår i to trin: kvalitet og kvantitet. Jeg ved, at jeg vil fotografere med en stor blænde. Den store blænde vil gøre baggrunden ude af fokus og minimere nogle af de forstyrrende elementer. Samtidig vil blænden gøre blomsterne “bløde” og give mig det “look” jeg er ude efter. Desuden ved jeg, at jeg vil undereksponere, dels for at sikre at blomsterne ikke brænder ud hvor solen rammer og dels for at give mere farvemætning. Kameraet er sat i manuel eksponering og hvidbalancen er sat til “dagslys”. Jeg skyder i raw og kan ændre hvidbalancen bagefter men har gjort det til en vane, altid at sætte den til det mest passende.

Eksponeringen jeg finder frem til er: f/2,2; ISO 100; 1/1000 s. Baggrunden og blomsterne er fint eksponeret og ude af fokus de rigtige steder. Desværre er Sidsel undereksponeret og jeg bliver derfor nødt til at tilføje en lyskilde, så man kan se hende.









Yderst til venstre i billedet kan man se lyskilden. Det er to speedlights der skyder igennem en paraply. Dette billede er en test, der bare skal sikre, at der er forbindelse til speedlightsene. Man kan se, at speedlightsene lyser Sidsels ansigt en smule op men de står for langt væk og retningen er ikke helt rigtig.







Nu er speedlightsene rykket, så de står mere frontalt i forhold til Sidsel og de er også kommet tættere på (de står lige udenfor billedet). Alt det tekniske er nu på plads og nu kan jeg begynde at lave billeder.

Trin 3: Posering

Posering er ikke noget der er overladt 100% til modellen – men det hjælper selvfølgelig, at modellen kan finde ud af at posere som i Sidsels tilfælde. Modellen ved ikke hvad fotografen kan se gennem kameraet og det er derfor vigtigt, at fotografen guider så hænder, fødder, ben osv. peger rigtigt.
Det er også stadig vigtigt, at holde øje med forstyrrende elementer i baggrunden og om de kommer i karambolage med modellen: det er nemmere, at modellen rykker 10 cm til siden for at undgå, at en pind i baggrunden stikker ud fra hovedet end at skulle redigere det på samtlige billeder bagefter.

Trin 4: Redigering og retouchering

Det sidste trin er redigering og retouchering. Jo bedre jeg har været til at komponere, eksponere, posere modellen og undgå forstyrrende elementer, jo mindre tid skal jeg bruge på redigeringen.
I dette tilfælde var der ikke så meget at gøre mht. baggrunden “on location” og der skal derfor photoshoppes en del for at rydde op i baggrunden. I stedet for at skulle “opfinde” baggrund for at fjerne personerne, har jeg kopieret “ren” baggrund fra andre billeder ind i det færdige billede.
Til sidst har jeg redigeret farverne og lavet en beskæring.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>