SquashDM2013

Sådan fotograferer du sport

I weekenden tog jeg billeder til DM i squash og jeg fik det samme spørgsmål, som jeg altid får når jeg tager billeder til sportsbegivenheder: “hvordan gør du?”. Spørgsmålet kommer som regel fra en person med et relativt billigt kamera med et kit-objektiv, der fotografer med kameraet sat på ‘P’ eller ‘Sport’. Det første trin til at lave bedre sportsbilleder er, at komme væk fra de automatiske indstillinger og komme videre til de semi-automatiske og måske endda de manuelle indstillinger.

Udstyr

Sportsfotograferingen er en af de kategorier, hvor udstyret kan have meget stor indflydelse på resultatet. Hvis du ikke er interesseret i at bruge en bunke penge på udstyr, skal du springe videre til næste afsnit ;)
Hvis du fotograferer indendørs i en sportshal, er der som regel meget lidt lys og den smule lys der er, er som regel dårligt. Det er derfor en meget stor fordel, at bruge et objektiv med en stor blænde. De fleste objektiver der følger med de billige kameraer, har en blænde på f5,6 når de er zoomet helt ind. Indendørs foretrækker jeg at fotografere med et objektiv der har en blænde på f2,8. Forskellen på f5,6 og f2,8 er 2 stop, dvs. at der kommer 4 gange så meget lys ind til sensoren. Det betyder, at jeg kan fotografere med en lukkertid der er 4 gange hurtigere og få den samme eksponering – og i sportsfotografering er en hurtig lukkertid altafgørende!

For at få en hurtig lukkertid indendørs er det nødvendigt med en høj ISO. Det er derfor vigtigt (men ikke afgørende) at kameraet kan håndtere høj ISO uden at der kommer for meget støj på billedet. Sørg for at prioritere en hurtig lukkertid frem for en lav ISO: Det er relativt nemt at fjerne ISO-støj fra et billede men umuligt at gøre et uskarpt billede skarpt, hvis det blev skudt med for lang lukkertid.

En anden god ting ved dyrere kameraer – der gør dem mere velegnede til sport – er, at de kan skyde flere billeder billeder i sekundet end billige kameraer. Til sport bruger jeg et Canon 7D, der kan tage 8 billeder i sekundet. Det er cirka det dobbelte af billigere kameraer, der som regel kan tage 3-4 billeder i sekundet. Det betyder, at jeg har dobbelt så mange chancer for at få vinderbilledet men også, at jeg skal bruge et hurtigere (og dermed dyrere) hukommelseskort. Hvis jeg skyder 8 raw-billeder i sekundet og hvert raw-billede fylder ca. 25 MB, så er det 200 MB i sekundet der skal overføres. Det er derfor nødvendigt med et hurtigt hukommelseskort for at undgå, at kameraets buffer bliver fyldt.

Hvis du fotograferer sport der foregår på en stor bane eller hvor tingene sker relativt langt væk, er det en fordel at investere i et teleobjektiv. Størrelsen af objektivet afhænger af hvor langt væk tingene sker.

Inden kampstart – Basale kameraindstillinger

Start med at sætte kameraet i blændeprioritet (‘Av’ på Canon og ‘A’ på Nikon). Lad være med at bruge de automatiske indstillinger (‘grøn kasse’, ‘P’, ‘sport’): Kameraet ved ikke hvilken sport du tager billeder af eller om du er indendørs eller udendørs, så det har en meget lille chance for at gætte den rigtige indstilling.

Justér blænden til det laveste tal (og dermed største åbning), så der kommer mest muligt lys ind. Hvis dit objektiv har et højere blændetal, når det er zoomet helt ind, er det det tal du skal justere til.

Justér ISO. ISO skal sættes til en værdi der sikrer, at lukkertiden er hurtig nok. Hvornår er lukkertiden “hurtig nok”? Det er den, når den fryser bevægelse. Det varierer altså fra sport til sport og en lukkertid der er passende til volleyball er ikke nødvendigvis passende til motocross.
Som regel sætter jeg min ISO efter følgende:
Udendørs, solskin = ISO 100
Udendørs, overskyet = ISO 800
Indendørs = ISO 3200
Det er mit udganspunkt, men det bliver ændret efter omstændighederne for at sikre en “hurtig nok” lukkertid.

Juster fokus. Den største fejl begyndere laver, er ikke at justere fokus. Kameraet er fra fabrikken indstillet til at fokusere på det nærmeste objekt og tage ét billede. Når man fotograferer sport, skal kameraet indstilles til at fokusere på en spiller (ikke nødvendigvis den nærmeste) og tage så mange billeder som muligt.
Sæt kameraet til ‘kontinuerlig optagelse’, så kameraet tager billeder kontinuerligt mens du holder udløseren helt nede.
Sæt fremføringstilstanden til ‘AI Servo’. Det gør, at kameraet fokuserer kontinuerligt mens du holder udløseren halvt nede. Du kan dermed lave følge-fokus på en spiller ved at holde udløseren halvt nede og så tage en serie billeder når han laver noget spændende, ved at trykke udløseren helt ned.
Sæt fokus-tilstanden til ‘spot’ og vælg en prik at fokusere med. Den prik skal følge spilleren og det kan være nødvendigt at ændre prikkens placering i løbet af kampen.

Opvarming – Test af indstillinger

Når spillerne varmer op, er det et passende tidspunkt at teste kameraindstillingerne. Lad os som eksempel tage finalen til DM i squash. Jeg har på forhånd indstillet mit kamera til ‘AI Servo’, kontinuerlig optagelse og valgt et fokuspunkt at starte med. Kameraet er i blændeprioritet, blænden er sat til f2,8 og ISO 3200. Jeg tager et billede og bedømmer resultatet: På banen er der et meget kraftigt lys fra oven, der gør at toppen af spillernes hoveder og skuldre bliver overeksponeret. Jeg bruger eksponeringskompensation til at undereksponere 1/3 stop og tager endnu et billede. Spillerne er nu ikke længere overeksponerede men til gengæld er lukkertiden 1/400 sekund. Når jeg fotograferer squash, går jeg efter en lukkertid på mindst 1/500 sekund, så jeg sætter ISO til 6400 og lukkertiden bliver dermed 1/800 sekund.
Det sidste jeg justerer under opvarmingen er hvidbalancen. Da jeg altid skyder i raw indendørs, er det ikke bydende nødvendigt at justere hvidbalancen, da jeg kan korrigere i Lightroom eller Photoshop bagefter. Det er dog en meget rar fornemmelse, når man ser på billederne bag på kameraet, at farven er rigtig. Hvis du skyder i jpg, er det meget vigtigt, at hvidbalancen er korrekt, da der ikke er de samme muligheder for at efterkorrigere.

Kampen er i gang – Skyd, skyd, skyd!

Når kampen starter, er alle indstillinger testet og så skal der skydes løs! Sæt fokus-prikken på en spiller og følg spilleren rundt på banen med udløseren trykket halvt ned, så der er konstant fokus. Lige før spilleren skal lave noget, trykker du på udløseren og slipper først når spilleren er helt færdig. Hvis du venter med at skyde til spilleren er i gang med noget, så er det for sent! Sørg for følge spilleren med fokus-prikken hele tiden – også mens du skyder.
Lad være med at zoome for meget ind. Giv spillerne lidt “luft”, så du ikke risikerer, at bolden eller spillerens kropsdele ryger ud af billedet.
Fokusér på spillet mens det er i gang. Det er ærgerligt at misse et billede af en scoring eller noget fænomenalt spil, fordi du lige skulle kigge på de billeder du har taget.

Pause – Nu må du kigge på dine billeder

Pausen kan du bruge til at kigge på dine billeder, for at se om du skal lave nogle ændringer. Hvis spillerne har en tendens til at stå på den ene side af banen, kan det måske være en fordel at flytte fokuspunktet.
Pausen kan du også bruge til at slette de dårlige billeder – hvis billedet ikke er skarpt på monitoren bag på kameraet, er det slet ikke skarpt når det kommer op på en 20″ skærm. Igen er det ærgerligt at misse en scoring, fordi der ikke er plads på hukommelseskortet  – det er fyldt op med dårlige og uskarpe billeder.

Efter kampen – Oprydning og nulstilling

Efter en kamp, starter jeg altid med at slette de ubrugelige billeder. Der er ingen grund til at bruge tid og kræfter på at overføre dem til computeren hvis jeg ved, at det er dårlige billeder og at de alligevel skal slettes.
Hvilke billeder sletter jeg så? Dem jeg ved, at jeg ikke kan rette. Hvis billedet ikke er skarpt: slet! Hvis billedet ikke har en bold eller udtryksfuld spiller: slet!
Derefter sætter jeg kameraet tilbage til “normalindstillingen”, så jeg ikke risikerer at stå i studiet med ISO 6400 og følgefokus.

Efter efter kampen – Foran computeren

Det næste trin er desværre også et mange begyndere springer over: postprocessering. Billedet er ikke færdigt når der er trykket på udløseren, der er stadig mange ting der kan og skal korrigeres.

Det første jeg gør når jeg kommer hjem efter en kamp, er at overføre billederne til computeren og importere dem i Adobe Lightroom. Herefter går jeg igennem alle billederne igen og sletter de ubrugelige. Mange detaljer jeg ikke kunne se på skærmen på kameraet, er nu meget tydelige på min 24″ monitor.
De billeder der er tilbage, gennemgår jeg en ad gangen og retter til. De ting jeg retter i denne omgang er “store” ting som eksponering, farve/hvidbalance, beskæring, hældning etc. Hvis jeg finder et rigtigt godt billede, åbner jeg det i Photoshop og giver det “the finishing touch”.

5 thoughts on “Sådan fotograferer du sport

  1. Tak for en super artikel.
    Rigtig fin guide for os, der prøver kræfter med indendørs sportsbilleder.

    Jeg overvejer at anskaffe et Canon EOS 70d.
    Tror du det vil gøre nogen forskel i ovenstående i forhold til det Canon EOS 7d du anvender?

    1. Undskyld det sene svar – der har været en del spam jeg skulle arbejde mig igennem….
      Fremgangsmåden er den samme ligegyldigt hvilket kamera man bruger. Der er forskelle i hvor mange billeder man kan tage pr. sekund og hvor mange og hvor gode fokuspunkter man har at arbejde med men det ændrer ikke metoden.
      Hvis du skal skyde sport indendørs vil jeg anbefale dig at købe et objektiv med en stor blænde før du køber et “sportskamera”.

Leave a Reply to Martin Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>