_MG_8929-Edit

Copenhagen Photomeetup 2013

I søndags var jeg til Copenhagen Photomeetup 2013 (CPM) sammen med en masse andre fotografer, modeller og MUA’er. Det var første gang, jeg var af sted men jeg havde dog en fornemmelse af hvad jeg kunne forvente, da jeg har været til et par andre meetups.

Jeg ville benytte CPM som en øvelse og se hvordan jeg ville klare mig, når jeg kastede mig selv direkte ud på “det dybe vand”. Jeg havde ikke lavet nogle aftaler med hverken modeller eller MUA’er og jeg havde ikke set lokationen på forhånd – Jeg havde kort sagt ingen anelse om hvem jeg ville ende med at fotografere og hvordan omgivelserne ville være, så jeg vidste, at jeg skulle tænke hurtigt og muligvis improvisere.

Jeg pakkede en “overlevelsespakke” med det essentielle udstyr: kamera, 2 objektiver (et 17-55mm f/2.8 og et 85mm f/1.8), 2 blitzer med triggere, en paraply-softbox og en reflektor – og selvfølgelig ekstra batterier til både kamera og blitz og ekstra hukommelseskort. Det hele passede fint i min rygsæk.

Ved mødestedet på Papirøen var der en masse kendte og ukendte ansigter. Et af de kendte ansigter var fotograf Martin Strandby, der havde taget Mie Hansen med. Mie ville gerne stå model for mig, så nu manglede jeg bare en passende location. Vi skulle ikke gå langt, før vi fandt noget vi kunne bruge.

Første setup

Baggrunden er muren til den store hal hvor selve meetup’et foregår. Engang imellem er man heldig og baggrunden passer fint med Mies kjole både mht. farvetone og “mønster” (“stenene” på kjolen og stenene på muren).
Martin står lige til venstre for billedet og holder softboxen. Blitzens styrke er sat en anelse højere end det naturlige lys for at give en gradering på Mies ansigt og blænden er stor for at “blødgøre” stenene i baggrunden.

Andet setup

Andet setup var ikke længere væk end 2 meter. Den væg jeg lænede mig op ad i første setup, var et skur med hvide vægge. I skuret var der et lille ”lokale” (tre vægge og et tag) på cirka 2×2 meter. Jeg bad Mie om at stille sig op ad den ene væg og jeg stillede mig direkte foran hende op ad den anden væg.
Martin hjælper stadig med softboxen: denne gang holder han softboxen direkte over mit hoved. Rent faktisk står han udenfor skuret og holder softboxen på en monopod – så lidt plads er der. Jeg har fjernet diffusionsstoffet fra softboxen og skruet op for blitzen. Samtidigt er blændetallet blevet højere og resultatet er blevet mere “skarpt” og high-fashion-agtigt billede.

Tredje setup

Til det tredje setup gik vi indenfor i den store hal hvor der var en stor rød port – perfekt til en baggrund. Jeg vidste på forhånd, at jeg skulle bruge to lys til det tredje setup: et til Mie og et til baggrunden.
Jeg har sat en blitz, der peger på baggrunden, bag Mie og den anden blitz i softboxen umiddelbart foran Mie. Softboxen er placeret så tæt på kameraets akse som muligt uden at få den med i billedet og Mie holder desuden en reflektor for at minimere skyggerne. Resultatet er et blødt beauty-lys. En tilskuer (som jeg har glemt navnet på), hjalp med at puste vind i Mies hår. En lille bonus var, at fordi styrken på baggrundsblitzen var meget højere end blitzen i softboxen (mest pga. afstand), kunne den ikke følge med. Når der ikke var lys på baggrunden blev den en meget mørk rød og når der var lys var der en flot rød gradering.

Fjerde setup

Mie fik den gode idé, at lave helfigursbilleder med lidt mere bevægelse i. Lysmæssigt ligner setup’et det forrige, softboxen er dog rykket lidt længere væk og styrken er skruet op. Jeg ligger ned på gulvet for at overdrive perspektivet og udnytte de ledende linjer på gulvet.
Mie går frem og tilbage og vi har synkroniseret sådan, at hver gang hendes fod rammer et bestemt sted (lige ved siden af blitzen) tager jeg billedet. Det tog et par forsøg at få timingen helt rigtig, for udover at jeg skulle skyde på det helt rigtige tidspunkt, skulle Mie overdrive og svinge med armene så de ikke blev skjult i skyggerne.

Femte setup

Mie havde en positur hun gerne ville prøve: stå på et ben mens hun holder den anden fod/sko i hånden. En balancekrævende positur og jeg har da også et par billeder hvor hun vælter.
Til dette setup har jeg brugt to lys: sotfbox til venstre for billedet der lyser på Mies ansigt og en blitz til højre der lyser på hendes sko.

 

 

Sjette setup

Til sjette setup skiftede vi stil – igen – og Mie skiftede tøj. Jeg havde bemærket, at Mie havde noget sort/hvidt tøj med, der ville passe fint til den store grå/hvide mur i hallen.
Setup’et er her en enkelt softbox uden diffusionsstof. Softboxen peger parallelt med muren, så Mie kaster en skygge.

Konklusion

Mit mål var, at se hvordan jeg ville klare mig med en mængde ukendte faktorer og jeg vil konkludere, at når man kender sit udstyr, kan man lave billeder hvor som helst, når som helst og med hvem som helst. Heldigvis var Mie en god model men jeg vil påstå, at hvis jeg kan lave så smukke billeder med hende i og ved en tom lagerhal, så er der ingen grænser for hvor godt det kan blive på en smuk location.

Tak til Mie og Martin for en hyggelig dag.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>